Linux Mint چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایای توزیع مینت

Linux Mint چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایای توزیع مینت
Linux Mint چیست؟ آشنایی با کاربرد و مزایای توزیع مینت
2 هفته پیش

کاربرانی که به تازگی قصد دارند تا از لینوکس استفاده کنند، معمولا بین توزیع‌های مختلف این سیستم عامل مردد هستند. اگر شما هم از آن افراد هستید باید بگوییم که هدف از ساخت و توسعه لینوکس مینت (Linux Mint) دقیقا کاربرانی پویا و فعال بوده است. این سیستم عامل یکی از معروف‌ترین توزیع‌های لینوکس بوده و میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا با آن کار می‌کنند. این توزیع لینوکس می‌تواند از انواع فایل‌ها پشتیبانی کرده و با محیط کاربرپسند خود، تجربه متفاوتی را برای شما رقم بزند. لینوکس مینت بر پاسه اوبونتو طراحی شده که خود برگرفته از دبیان بوده است. بنابراین می‌توان گفت که مینت به شکلی حاصل این دو توزیع مهم و محبوب لینوکس بوده است. برای آشنایی کامل با توزیع لینوکس محتوای لینوکس چیست؟ را حتما بخوانید.

 

آشنایی با لینوکس مینت

اگر با سیستم عامل لینوکس آشنایی داشته باشید، احتمالا نام اوبونتو یا دبیان به عنوان توزیع‌هایی از لینوکس به گوشتان خورده باشد. لینوکس مینت (Linux Mint) یکی از توزیع‌های لینوکس بوده که در رتبه بندی محبوب‌ترین سیستم عامل‌ها، جایگاه بسیار خوبی دارد. لینوکس مینت (Ubuntu-based Linux distribution) یک توزیه رایگان و منبع باز است که امکان پشتیبانی از 30 هزار نرم افزار رایگان را دارد.

این توزیع، رابط کاربری ساده‌ای دارد و برای افرادی که به تازگی قصد دارند تا کار را با لینوکس را شروع کنند، مناسب است. نصب لینوکس مینت نسبتا ساده است و امکان پشتیبانی از استانداردهای رایج را دارد. به عنوان مثال از محتوای چند رسانه‌ای (Multimedia)، ویدیو در فرمت بلوری و مرورگرهای شخص ثالث پشتیبانی می‌کند.

اینطور که توسعه‌دهندگان ادعا دارند، Linux Mint با وجود داشتن فایروال اما نیازی به آنتی ویروس ندارد. بلکه خود به تنهایی می‌تواند مانع از ورود انواع ویروس به سیستم شود. نسخه‌های مختلفی برای دسکتاپ از آن وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم. با این حال، قبل از آشنایی با نسخه‌های مختلف و ویژگی‌های آن‌ها نگاهی به تاریخچه این توزیع لینوکس می‌اندازیم.

آشنایی با لینوکس مینت

نگاهی به تاریخچه لینوکس مینت

یکی از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکس که برای اولین بار در سال 2006 عرضه شد، لینوکس مینت است. این توزیع بر پایه Kubuntu انجام شد و در مدت زمان کوتاهی، توانست به عنوان یک توزیع کاربردی شناخته شود اما هنوز کاربران زیادی نداشت. نسخه 1.0 آن با اسم رمز Ada و نسخه 2.0 با اسم رمز Barbara ارائه شد.

برای اولین بار، نسخه Barbara برمبنای پایه کد و مخزن نرم افزاری اوبونتو ساخته شد. به همین دلیل بسیاری به آن فرزند اوبونتو می‌گویند. در نسخه‌های بعدی با راه‌اندازی MATE و Cinnamon این توزیع کم کم کاربران خاص خود را پیدا کرد. آخرین و جدیدترین نسخه Linux Mint در سال 2018 منتشر شد. البته قابل ذکر است که از سال 2008 به بعد، مینت چرخه عرضه یکسانی با اوبونتو دارد.

 

مشخصات پایه مربوط به Linux Mint

لینوکس مینت در سال 2006 بر پایه دبیان و اوبونتو ساخته شده و از آن پس هر 6 ماه یک‌بار آپدیت‌های منظمی دریافت کرده است. بخش اطلاعات صدای سیستم از نوع PulseAudio بوده و با کارت تصویر X11 در ارتباط است. لینوکس مینت از پکیج‌های DEB، AppImage و Flatpak استفاده می‌کند و مشخصات Init آن برابر با system است. محیط دسکتاپ Linux Mint نیز با کمک Cinnamon، MATE و XFCE پیاده‌سازی شده است. مطالعه این مشخصات به شما کمک خواهد کرد تا مقایسه راحت‌تری بین این مورد و دیگر توزیع‌های لینوکس داشته باشید.

 

لینوکس مینت چه ویژگی‌هایی دارد؟

Linux Mint ویژگی‌های مختلفی دارد اما می‌توان گفت مهم‌ترین خصوصیت آن، رابط کاربری مورد قبول و تعامل ساده با آن است. پس اگر بخواهیم از بین انواع توزیع لینوکس یکی را به عنوان کاربرپسندترین گزینه انتخاب کنیم، لینوکس مینت می‌تواند اولین انتخاب باشد.

·        مناسب کاربران مبتدی: از ویژگی‌های مهم این توزیع، رابط کاربری ساده و مناسب آن است. بنابراین کاربران مبتدی به راحتی می‌توانند کار با آن را یاد بگیرند.

·        پشتیبانی طولانی مدت: هریک از نسخه‌های مینت این قابلیت را دارند که برای مدت 5 سال پشتیبانی شوند. بنابراین اگر به دنبال توزیعی هستید که بتوانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید، مینت انتخاب مناسبی است.

·        نرم افزارهای یکپارچه: مانند تمام توزیع‌های لینوکس، برای مینت هم می‌توان از مجموعه نرم افزارهای یکپارچه لینوکس استفاده کرد. با مدیریت برنامه‌ها می‌توانید هر نرم افزاری که مایل باشید را دانلود کرده و از آن استفاده کنید.

·        توسعه مداوم: یکی از ویژگی‌های لینوکس مینت این است که به طور پیوسته توسعه داده می‌شود. جالب است بدانید که بیشترین توسعه نیز در پایتون انجام می‌شود.

·        پشتیبانی از زبان‌ها: این توزیع از زبان‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند و تنها محدود به زبان انگلیسی نیست.

ویژگی های لینوکس مینت

بررسی انواع نسخه‌های لینوکس مینت

این توزیع لینوکس نسخه‌های مختلفی دارد که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. برای اینکه بتوانید نسخه مناسب را برای خود پیدا کنید، در ادامه مهم‌ترین ورژن‌های این سیستم عامل را به شما معرفی می‌کنیم.

نسخه MATE

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که از تغییرات گنوم 3 یا Unity رضایت ندارید، نسخه MATE مناسب شما است. این نسخه مشتقی از گنوم 2 بوده و ظاهر آن کاملا سفارشی‌سازی شده است. بنابراین اگر همزمان با MATE و Cinnamon که در ادامه معرفی می‌کنیم، کار کرده باشید با این نسخه احساس بهتری خواهید داشت.  

نسخه Cinnamon

فرزند محبوب و نسخه پرچمدار لینوکس مینت، Cinnamon است که محیط دسکتاپ اختصاصی خود را دارد. Cinnamon مشتقی از گنوم بود که برای داشتن ظاهر و رابط کاربری شبیه به ویندوز XP توسعه پیدا کرده بود. در حال حاضر محبوبیت این نسخه به اندازه‌ای است که توسط توزیع‌های دیگر لینوکس هم استفاده می‌شود.

نسخه LMDE

LMDE جایگزینی برای لینوکس مینت اصلی مبتنی بر اوبونتو راه‌اندازی شده است. این نسخه به این منظور طراحی شد تا اگر مینت اوبونتو مورد استقبال قرار نگرفت به سراغ این نسخه بروند. برای دسترسی به این نسخه فقط دسکتاپ Cinnamon به کمک شما می‌آید.

نسخه XFCE

XFCE نسخه دسکتاپ لینوکس است که از لحاظ سفارشی‌سازی شبیه به MATE عمل می‌کند. این نسخه ظاهر ظریف‌تری دارد و می‌توان آن را متناسب با نیاز مخاطب توسعه داد.

نسخه Edge

Edge یکی از ورژن‌های Linux Mint بوده که بیشترین شباهت را به Cinnamon دارد. تنها تفاوت این است که ورژن جدیدتری بوده بنابراین احتمالا طرفداران آن بیشتر است. در نتیجه اینکه از نرم افزارهای جدیدتر هم بهتر از Cinnamon استقبال می‌کند.

 

اوبونتو بهتر است یا مینت؟

از آنجا که Linux Mint از اوبونتو الهام گرفته شده، برخی به استفاده از آن شک داشته و بر این باورند که اوبونتو باید توزیع بهتری باشد. از این رو مقایسه بین این دو سیستم عامل برای افراد زیادی اهمیت داشته و می‌تواند تفاوت میان لینوکس مینت و اوبونتو را نمایان کند. از نظر رابط کاربری، مینت بسیار سریع‌تر و راحت‌تر بوده و ثابت شده که کارایی لینوکس مینت بیشتر از ورژن مادر خود است.

هنگام اجرا شدن سیستم، از حافظه کمتری نسبت به اوبونتو استفاده می‌کند و به همین دلیل بسیار از آن سریع‌تر است. برنامه‌های ضروری و مهمی روی خود سیستم عامل Linux Mint نصب بوده و بر خلاف اوبونتو کاربران تازه‌کار نیز می‌توانند به سادگی از آن استفاده کنند.البته جامعه پشتیبان اوبونتو بسیار وسیع‌تر بوده و مشکلات شما در آن محیط سریع‌تر برطرف می‌شود.

اوبونتو برای اجرا به سیستم قوی‌تری نیاز دارد؛ که البته توزیع لینوکس مینت نیز دسته کمی از آن ندارد. از نظر نصب روی سیستم نیز هر دو به یک شکل بوده و فرآیند ساده‌ای دارند. رابط گرافیکی لینوکس مینت بسیار جذاب‌تر است و از ابتدا روی این برنامه قابل اجرا است اما برای بهتر کردن رابط گرافیکی باید برنامه‌های مجزایی نصب کرده و برای سفارشی‌سازی آن‌ها، باز به نرم‌افزارهای جداگانه‌ای نیاز داریم.

 

مزایا و معایب لینوکس مینت

همانند هر توزیع لینوکس دیگری، Linux Mint نیز دارای مزایا و معایب مربوط به خودش است. بهتر است قبل از انتخاب نهایی خود از این موارد مطلع بوده و با چشمانی باز این سیستم عامل را نصب کنید.

 

مزایای توزیع لینوکس مینت

Linux Mint نیز رایگان بوده و به شکل منبع باز در اختیار تمامی کاربران اینترنت است. پشتیبانی به شکل مولتی‌مدیا انجام شده و مجهز به یک برنامه مدیریت سیستم عامل است که می‌توانید به کمک آن از نزدیک به 30 هزار برنامه استفاده کنید. به دلیل نوع رابط کاربری جذاب،‌ کار با آن آسان بوده و مخاطبین می‌توانند برای اولین بار نیز بدون مشکل از آن استفاده کنند.

در صورت نیاز به پشتیبانی، یک جامعه بزرگی از کاربران لینوکس مینت وجود دارند که برای حل مشکلات به شما راهنمایی داده و شما نیز می‌توانید نظرات خود را در خصوص این سیستم عامل در آن محیط درج کنید. برعکس محیط ویندوز، این توزیع لینوکس به آنتی‌ویروسی برای مقابله با تهدیدات مختلف نیاز ندارد و تنها کافی است آن را همیشه آپدیت نگه دارید. این خصوصیت باعث شده تا نفوذ و هک این سیستم بسیار سخت شده و افرادی که به فکر امنیت اطلاعات خود هستند، همیشه این سیستم عامل را پیشنهاد می‌دهند.

 

معایب توزیع لینوکس مینت

به دلیل سیاست حفظ امنیت کاربران، آپدیت‌های این سیستم عامل روی بخش نظارت بر نفوذ تمرکز داشته و همین موضوع ظاهر این توزیع را تا حدی ثابت نگه داشته است. از این رو با هر به‌روزرسانی شاهد تغییرات عجیب و غریب نبوده و تنها بخش هسته ارتقا پیدا می‌کند. Linux Mint فاقد چیزی به نام مدیریت دستگاه بوده و از طرفی نمی‌توانید آن را روی سیستم‌های ضعیف و قدیمی اجرا کنید.

به دلیل بزرگ بودن این پروژه و ویژگی‌های مهم آن، کامپیوتر شما باید سخت‌افزار متناسبی با این برنامه داشته باشد. لینوکس مینت همیشه چند نسخه عقب‌تر از اوبونتو عمل کرده و تمامی امکانات موجود روی آن را نیز پشتیبانی نمی‌کند. این برنامه از آرشیو پکیج‌های شخصی یا PPA پشتیبانی نکرده و نمی‌توانید از این مسیر برنامه‌های خود را روی سیستم عامل نصب کنید.

مزایا و معایب لینوکس مینت

نسخه 32 بیت Linux Mint بهتر است یا 64؟

مطرح شدن این سوال به این معنا است که می‌خواهید از میان این دو گزینه یکی را انتخاب کنید که سازگاری بیشتری با سیستم کامپیوتری شما دارد. به این منظور بهتر است ابتدا نسخه 64 بیتی را نصب کنید و منتظر تحلیل سیستم باشید. در صورت درست بودن همه ‌چیز،‌ می‌توانید کار با سیستم عامل را آغاز کنید. در غیر این صورت یک پیغام خطا دریافت کرده و مجبور خواهید شد که از نسخه 32 بیتی نقل استفاده کنید. این اتفاق معمولا تنها برای کامپیوترهای قدیمی اتفاق افتاده و در اکثر موارد می‌توانید از ورژن 64 بیتی آن استفاده کنید که تصاویر و گرافیک استفاده شده در آن کیفیت بسیار بالاتری دارد.

 

لینوکس مینت نظر چه کاربرانی را به خود جلب می‌کند؟

این توزیع لینوکس به دلیل داشتن رابط‌های گرافیکی متنوع، بسیار شبیه به ویندوز بوده و افرادی که دلشان برای محیط کاربری ویندوز 7 تنگ شده است، با دیدن Linux Mint قطعا خوشحال خواهند شد. از این رو معمولا افرادی که می‌خواهند برای اولین بار از محیط سیستم عامل ویندوز به لینوکس مهاجرت کنند، لینوکس مینت را ترجیح می‌دهند.

درایورهای متنوع و کدک‌های اختصاصی که درباره مینت عرضه شده، باعث افزایش محبوبیت آن و ایجاد پایداری بیشتر شده است. همین‌طور برنامه‌های اختصاصی ساخته شده برای این سیستم عامل آن را به یک نسخه بسیار خاصی از خانواده لینوکس تبدیل کرده است.اگر می‌خواهید از یک توزیع لینوکس استفاده کرده اما قدرت و کاربرد ویندوز را هم در کنار آن داشته باشید، لینوکس مینت جذاب‌ترین گزینه بازار نرم‌افزار است.

 

نتیجه گیری

تجربه استفاده از لینوکس مینت می‌تواند برای تمامی کاربران سیستم‌های کامپیوتری جذاب باشد. مخصوصا که نصب آن ساده و استفاده از آن حتی راحت‌تر است. درست است که اوبونتو به عنوان یک توزیع بالاسری وجود دارد، اما با تغییراتی که برای Linux Mint انجام شده، با نسل جدیدی از سیستم عامل‌ها روبرو هستیم. می‌توانید از رابط گرافیکی جذاب آن لذت برده و با وجود بخش امنیتی آن، نگران نفوذ هکرها نباشید.

سوالات متداول

چه چیزی در لینوکس مینت توجه‌ها را به خود جلب می‌کند؟

رابط گرافیکی و محیط کاربری شبیه ویندوز که کار با آن بسیار ساده است.

برای فعال کردن بخش گرافیکی Linux Mint باید چه کار کرد؟

تنظیمات گرافیکی این توزیع از ابتدا روی آن نصب بوده و از اولین اجرا می‌توانید از محیط جذاب آن استفاده کنید.

ابزارهای دفاعی و فایروال‌های توزیع لینوکس مینت چه نام دارند؟

با آپدیت سیستم عامل و نرم‌افزارهای روی آن نیازی به هیچ آنتی‌ویروسی نداشته و سد محکمی بین شما و هکرها وجود خواهد داشت.

هر چند وقت یک‌بار می‌توان آپدیت‌های مینت را دریافت کرد؟

هر 6 ماه یک‌بار می‌توانید نسخه خود را به‌روزرسانی کنید.

هزینه خرید سیستم عامل لینوکس مینت چقدر است؟

این برنامه به شکل منبع باز بوده و می‌توانید به صورت رایگان آن را دانلود کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

71
A
A