روش های افزایش امنیت سرور مجازی

روش های افزایش امنیت سرور مجازی
روش های افزایش امنیت سرور مجازی
3 روز پیش

اگر با روش‌های افزایش امنیت vps آشنا نباشید، ممکن است سایت خود را به خطر بیندازید. سرور مجازی مانند هر سیستم دیگری که به اینترنت اتصال دارد، می‌تواند مورد حملات هکری واقع شود. بسته به این‌‌که محتوای سایت درباره چه چیزی بوده و تا چه اندازه خطرپذیر است، به آن حملات مختلفی انجام می‌شود. اطلاع از روش‌های بالا بردن امنیت vps نه تنها برای میزبان سرور ضروری است، بلکه همه افرادی که به شکلی با فضای سایت و سرور در ارتباط هستند؛ باید آن را بلد باشند. ما در این مقاله قصد داریم تا به مهم ترین روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی بپردازیم.

 

مهم‌ترین خطراتی که سرور مجازی را تهدید می‌کنند

تقریبا همه سرورهای مجازی به شکل‌های مختلفی مورد تهدید خطرات مختلفی قرار می‌گیرند. به همین دلیل اگر اقدام به بالا بردن امنیت vps خود نکرده باشید، ممکن است همه اطلاعات روی سرور پاک شود. معمولا خطراتی که سرور مجازی را تهدید می‌کند، شامل موارد زیر می‌شود:

·        Sniffing Attack: حملات اسنیفینگ یا حمله بویش (theft of data by using a packet sniffer) به حمله‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها هکرها از Packet Sniffer برای پیدا کردن دیتای شبکه استفاده می‌کنند.

·        Malware: بدافزارها (software that is intentionally hostile, intrusive, or damaging to a computer or network) نرم افزاری که برای آسیب زدن طراحی شده است. معمولا شکل‌های مختلفی برای بدافزارها وجود دارد که شامل ویروس‌ها و تروجان‌ها می‌شود.

·        Brute Force: حمله جستجوی فراگیر (cryptanalytic method for unauthorized users to access data via an exhaustive search) یکی از روش‌های تست نفوذ به سیستم های رایانه ای است که هکر برای وارد شدن به سیستم، رمز عبورهای مختلفی را حدس می‌زند.

·        احراز هویت نامناسب: اگر احراز هویت دو مرحله‌ای انجام نشده باشد، معمولا اطلاعات هویتی افراد به راحتی به سرقت می‌رود.

·        SQL Injection: فن تزریق کد(type of code injection, used to attack vulnerable data-driven software applicationsتزریق به پایگاه داده و یا تزریق اس کیو ال به حملات هکری گفته می‌شود که در ان به کدهای یک وبسایت حمله می‌کنند. بنابراین در بین خطوط، کدهای مخرب قرار داده تا به پایگاه سرور دسترسی پیدا کنند.

·        اسکریپت نویسی: در این حالت از سمت کلاینت، هکر کدهای مخربی را به سایت وارد می‌کند.

·        عدم کنترل سطوح دسترسی: اگر دسترسی کاربران به ریشه کنترل نشود، معمولا سرور دچار مشکل خواهد شد.

خطراتی که سرور مجازی را تهدید میکند

روش های افزایش امنیت سرور مجازی vps

سرورهای مجازی مزایای زیادی داشته و در این بین می‌توان به سرعت بالا و سخت‌افزار قدرتمند آن‌ها اشاره کرد. اما یک نکته مهم در خصوص این سرورها وجود دارد که امنیت آن‌ را تا حدی خدشه‌دار می‌کند. به دلیل اینکه سرور به صورت فیزیکی در شرکت شما حاضر نیست، باید از طریق اینترنت به آن متصل شده و همین موضوع شانس هکرها برای رخنه به سیستم را افزایش می‌دهد. برای بهبود این اوضاع و افزایش امنیت vps، باید تکنیک‌های گفته شده در این مقاله را اجرا کرده تا از یک محیط امن و ایزوله بهره‌مند شوید.

 

فایروال سرور مجازی

ایمن‌ترین راه برای بالا بردن امنیت vps استفاده از فایروال است. برای آشنایی با دیوار آتش یا همان فایروال محتوای فایروال چیست؟ را حتما مطالعه کنید. البته هر فایروالی نیاز به تنظیمات اولیه داشته تا با شرایط شما منطبق شود. این برنامه می‌تواند IP‌های مزاحم را مسدود کرده و بر جریان‌های ترافیکی نظارت کند. در صورتی که تنظیمات فایروال از طریق خود سیستم عامل برای شما مشکل است، می‌توانید از برنامه ConfigServer استفاده کنید.

 

استفاده از فایروال پیشرفته

جدا از فایروال اصلی سرور مجازی که در دسترس شما است، می‌توانید از موارد اضافه‌تری برای بالا بردن امنیت vps استفاده کنید. ModSecurity یکی از این موارد است که با اضافه شدن به فایروال، کنترل بیشتری روی ترافیک ورودی و خروجی داشته و در صورت اضافه شدن کدهایی به منبع سرور مجازی، سریعا با آن مقابله می کند. بهتر است در اولین فرصتی که سرور خود را پیکربندی کردید، از این دست برنامه‌ها روی سیستم نصب کنید.

فایروال سرور مجازی

تغییر پسورد ورود به SSH

برنامه Secure Shell که به SSH معروف است، یکی از راه‌های مورد علاقه مدیرانی است که می‌خواهند از طریق سیستم خود به سرور مجازی وارد شوند. معمولا این برنامه تنظیمات پیش‌فرضی داشته که یکی از نقاط ضعف آن، کلیدواژه نامناسب آن است. بهتر است در اولین فرصت این پسورد را تغییر داده و یک رمز قدرتمند و طولانی برای آن در نظر بگیرید. برای آشنایی با اس اس اچ محتوای SSH چیست و چه کاربردی دارد؟ را حتما بخوانید.

 

تغییر پورت‌های سیستم

هر سرور مجازی برای ارتباط برقرار کردن با دنیای بیرون از پورت‌های متنوعی استفاده کرده که هر یک برای انجام عملیاتی مشخص است. تمامی این پورت‌ها در سرورهای مختلف دارای عددی پیش‌فرض بوده و هکرها با آگاهی از این موضوع می‌توانند به راحتی به سیستم شما نفوذ کنند. با تغییر شماره این پورت‌ها، مانند عدد 22 برای پورت SSH، می‌توانید جلوی حجم عظیمی از حملات را بگیرید و باعث افزایش امنیت vps شوید.

 

به‌روزرسانی نرم‌افزارها

آپدیت برنامه‌های سرور مجازی، از جمله سیستم عامل، یکی از راه‌های مهم برای افزایش امنیت vps است. برنامه‌های ساخته شده پس از مدتی دچار باگ‌های امنیتی می‌شوند و شرکت‌های سازنده پس از بررسی و رفع این مشکلات، یک آپدیت برای برنامه ارائه می‌کنند. در صورت به‌روزرسانی نکردن نرم‌افزارها، هکرها می‌توانند از طریق راه‌های ورودی کشف شده، به سرور مجازی شما نفوذ کنند. با توجه به نوع سیستم‌عامل، برنامه‌های مفیدی برای آپدیت خودکار نرم‌افزارها وجود داشته و لازم نیست هر بار خودتان دست به کار شوید و یا از آپدیتی عقب بمانید.

 

به لاگ‌های سیستم اعتماد کنید

هر اتفاقی که بخواهد در سیستم رخ دهد و یا هرگونه نفوذی به شبکه،‌ یک اثر واضحی از خود در لاگ سرور مجازی بر جای می‌گذارد. نظارت دائمی روی لاگ‌ها قطعا به شما خواهد گفت که چه اتفاقی در شرف افتادن است اما نمی‌توان انتظار داشت که مدیر سرور همیشه روی این موضوع تمرکز کند. نرم‌افزارهای زیادی برای سیستم‌عامل‌های مختلف وجود دارد که در لحظه تمامی لاگ‌ها را رصد می‌کند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر عجیب، شما را از طریق ایمیل مطلع خواهد کرد.

 

استفاده از VPN

اتصال سرور مجازی به اینترنت اگر به شکل مرسوم بوده و به یک شبکه عمومی متصل شوید، راه نفوذ به اطلاعات را باز گذاشته و هکرها می‌توانند به سرور نیز رخنه کنند. با نصب یک VPN برای رمزنگاری کردن اطلاعات انتقال یافته روی اینترنت، باعث افزایش امنیت vps سرور خود خواهید شد.

VPN

تهیه نسخه پشتیبان از سرور

بکاپ گرفتن یکی از راه‌های بالا بردن امنیت vps است که نه تنها در مورد مراقبت از سرورها به آن اشاره می‌شود، بلکه شما برای بهبود شرایط ایمنی هر نوع داده دیجیتالی، باید یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. سرورهای مجازی نیز به دلیل داشتن اطلاعات حساس و مهم، همیشه مورد توجه کلاهبرداران بوده و ممکن است برای اذیت کردن شما، تمامی سرور را از بین ببرند. از این رو داشتن یک بکاپ از آخرین اطلاعات روی سرور به شما کمک می‌کند تا برای بدترین سناریو نیز آماده باشید.

 

گواهی SSL و مزایای آن

با کمک گرفتن از گواهی SSL که امری ضروری برای تمامی وب‌سایت‌ها به حساب می‌آید، یک کانال ایمن بین سایت شما و مراجعین ایجاد شده و فرد ثالثی نمی‌تواند در این ارتباط نقش داشته باشد. از این رو هم اطلاعات کاربر امن بوده و هم عامل نفوذی نمی‌تواند از طریق اکانت مشتری به داخل سرور نفوذ کند.

 

دفاع از طریق LFD

در صورت فعال داشتن سرویس LFD در سرور مجازی خود، افزایش امنیت vps را به شکل جدیدی تجربه می‌کنید. این برنامه بخش‌های مختلف سرور را جستجو کرده و در صورت مشاهده عنصری نامطلوب، آن را به شما گزارش می‌دهد. البته بهترین نقطه قوت این ابزار مراقبت از سرور در برابر حملات Brute-Force است که قصد ورود و مزاحمت را دارند. با بستن IP وارد شده، تمامی حمله‌ها ناکام خواهد ماند و به سرور نیز فشاری وارد نمی‌شود.

 

کاهش دسترسی کاربران عادی

هر کاربری که به سرور مجازی شما دسترسی دارد نباید به تمام نقاط سر زده و از ساختار کلی سیستم مطلع شود. این اطلاعات می‌تواند ریسک امنیتی به دنبال داشته باشد و انگیزه هکرها را برای رخنه در سرور افزایش دهد. برای بالا بردن امنیت vps باید برای کاربران سطح دسترسی تعریف کرده تا هرکس بتواند تنها به یک بخش محدود به خود رفته و عملیاتی مشخص انجام دهد.

 

حذف اطلاعات در دسترس سرور

با افشا شدن اطلاعاتی اندک از مشخصات سرور، ریسک امنیتی نیز افزایش پیدا می‌کند. باید گفت هرچه کاربران در مورد سرور شما کمتر بدانند، شانس آن‌ها برای نفوذ نیز کاهش پیدا می‌کند. باید مراقب شماره نسخه سیستم عامل، برنامه‌های نصب شده، تاریخ آپدیت و هرگونه اطلاعاتی که معمولا در دسترس است، باشیم.

 

استفاده از SFTP برای انتقال اطلاعات

احتمالا تا به حال با FTP یا FTPS کار کرده‌اید و می‌دانید که از این فناوری برای انتقال فایل بین سیستم و سرور استفاده می‌شود. با وجود تمامی تدابیر امنیتی، FTP نیز یکی از مشکلات اساسی برای بالا بردن امنیت vps به حساب می‌آید. از این رو با معرفی تکنولوژي SFTP، تمامی نقل ‌و ‌انتقالات به صورت رمزنگاری شده انجام خواهد شد و دیگر خطری سرور مجازی را تهدید نمی‌کند. برای آشنایی با کاربردهای این پروتکل محتوای پروتکل انتقال امن فایل SFTP چیست و چه کاربردی دارد؟ را حتما بخوانید.

استفاده از SFTP برای انتقال اطلاعات

اجتناب از ورود بدافزارها

ورود بدافزار به سرور شما، مانند ویرویسی شدن کامپیوتر خطرات زیادی دارد. ممکن است اطلاعات حیاتی شما پاک شده یا امکان دسترسی به موارد مهم را از دست بدهید. بنابراین باید علاوه بر اینکه یک فایروال روی سرور خود نصب می‌کنید، به سراغ یک آنتی ویروس قدرتمند هم بروید. این آنتی ویرویس روی فایل‌های آپلود شده روی سرور مجازی نظارت می‌کند. آنتی ویروس‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود خریداری کنید. به عنوان مثال CXS یک آنتی ویروس بسیار کاربردی و خوب محسوب می‌شود.

 

محافظت از حملات هکرها

یکی از مشکلاتی که برای افراد رخ می‌دهد این است که هکرها به سرورهای مجازی آن‌ها حمله می‌کنند. معمولا این کار با تشخیص رمز عبور حساب کاربری شما انجام می‌دهند و به آن Brute- Force می‌گویند. یکی از کارهایی که باید برای جلوگیری از این حملات انجام دهید، انتخاب رمز عبور قوی است. رمز عبور قوی شامل کاراکترهای بزرگ و کوچک و اعداد تصادفی است.

با این حال تنها با قوی کردن رمز عبور نمی‌توان مانع از ورود هکرها شد. علاوه بر این، لازم است تا ابزارهایی مانند cPHulk داشته باشید تا از ورود مشکوک به اکانت جلوگیری کند. وظیفه ابزارهای مانند cPHulk این است که در صورت مشاهده تلاش‌های ناموفق برای دسترسی به سرور، درخواست‌ها را مسدود کند. این ویژگی می‌تواند از همه نوع لاگین از جمله مبتنی بر ایمیل، WHM و FTP جلوگیری کند.

 

بهترین روش برای بالا بردن امنیت vps

با رعایت تمامی موارد بالا، باز هم ممکن است از طریق مسیر‌های عجیبی به سرور شما نفوذ شود. برای اینکه بتوانید این مشکل را به صورت ریشه‌ای برطرف کنید، باید سرور مجازی خود را از یک شرکت هاستینگ معتبر خریداری کرده تا از طرف تامین کننده نیز امنیت سرور تضمین باشد. شرکت آذر آنلاین سرورهای مجازی متنوعی را برای فروش در اختیار شما گذاشته و امنیت تمامی آن‌ها در بالاترین حد ممکن است.

 

نتیجه گیری

سرور‌های مجازی گنجینه‌ای آنلاین هستند که اطلاعات شما، کسب‌وکار و مخاطبین در آن گردآوری شده است. همین موضوع حساسیت اوضاع را افزایش داده و این وظیفه بر عهده شما است تا با انجام تغییراتی اساسی بتوانید بالا بردن امنیت vps را تضمین کنید. در این مقاله روش‌های گوناگونی در خصوص بهبود شرایط حفاظتی سرور مجازی گفته شد اما شاید استخدام یک کارشناس امنیت در تیم مجازی شرکت بتواند راهکار دائمی و خوبی برای افزایش امنیت vps باشد.

سوالات متداول

آیا سرور مجازی فضای امنی نیست؟

سرور مجازی یکی از امن‌ترین فضاها برای کار دیجیتال است اما در هر صورت امکان هک شدن سرور نیز وجود دارد.

برای غیر قابل نفوذ کردن سرور باید چکار کرد؟

از شرکت معتبر خرید کرده، تکنیک‌های افزایش امنیت vps را انجام دهید و یک کارشناس امنیت اطلاعات استخدام کنید.

بهترین روش برای بالا بردن امنیت vps چیست؟

رمزنگاری کردن اطلاعات و استفاده از پسوردهای قدرتمند.

چطور جلوی نفوذ از شبکه اینترنت را بگیریم؟

برای جلوگیری از این مشکل و رمزنگاری کردن اطلاعات از طریق اینترنت، باید از انواع VPNها استفاده کرد.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

1632
A
A