سرور ابری چیست؟ کاربرد و مزایای Cloud Server

سرور ابری چیست؟ کاربرد و مزایای Cloud Server
سرور ابری چیست؟ کاربرد و مزایای Cloud Server
1 هفته پیش

احتمالا تا به حال در فضای ابری کار کرده‌اید و می‌دانید که می‌توان برخی اطلاعات را در آن ذخیره‌سازی کرد. برنامه‌هایی مانند دراپ‌باکس از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که در فضای ابری کار می‌کنند. سرور ابری نیز مشابه همین موضوع بوده و فرق آن این است که دیگر شما مصرف کننده نبوده و قرار است به عنوان مدیر، فضایی ابری را در دست بگیرید. می‌توانید برنامه‌های مختلفی را در آن پیاده‌سازی کرده و یا یک وب‌سایت کامل را بنا کنید. در این مقاله می‌خواهیم تمام ابعاد مختلف یک cloud server را با یکدیگر بررسی کنیم.

 

آشنایی با فضای ابری و کاربرد آن

معمولا فضای ابری با تلفیق چندین سرور مختلف ساخته شده و با به اشتراک‌گذاری منابع سخت‌افزاری و فضای ذخیره‌سازی اطلاعات، این امکانات را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا به وسیله اینترنت به ابر وارد شده و کار خود را انجام دهند. اتصال چندین سرور به استفاده کنندگان این امکان را می‌دهد تا هر فرد به اندازه نیاز از منابع موجود استفاده کرده و در صورتی که فردی نیاز به قدرت پردازش بالایی داشته باشد، قدرت چندین مجموعه با یکدیگر جمع شده و در نهایت کار انجام می‌شود.

وجود فضای ابری باعث شده تا شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ اتاق سرور خود را جمع‌آوری کرده و بیزینس‌های تازه تاسیس نیز بتوانند با بودجه‌های محدود به کار خود ادامه دهند. سرور ابری به نوعی یک سرور مجازی به حساب می‌آید و بیشترین کاربرد آن برای راه‌اندازی وب‌سایت و میزبانی هاست سایت‌های مختلف، ذخیره دیتای شخصی و یا به اشتراک‌گذاری فایل‌ها برای عموم مردم است.

 

سرور ابری (vps) چیست؟

برای اینکه سازمان‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، نیاز به سرورهایی داشته تا اطلاعات در آن ذخیره و فرآیندهای پردازشی نیز انجام شوند. این عمل می‌تواند به دو صورت انجام شود که هر یک ممکن است مزایای مخصوص به خودش را داشته باشد. در حالت اول که مجموعه‌ها قبلا از آن استفاده می‌کردند، سرور در مکان شرکت قرار داشته و نگهداری از آن نیازمند فضا، امکانات و نیروی متخصص بود. در حال حاضر با به وجود آمدن سرور ابری، می‌توانید از امکانات یک سرور کامل بهره ببرید بدون آنکه لازم باشد خودتان فضا و دانش مخصوص به آن را داشته باشید.

cloud server به نوعی یک سرور مجازی است که بر بستر فضای ابری کار می‌کند. در این شرایط چندین سرور فیزیکی که با کمک ماشین‌های مجازی تقسیم‌بندی شده‌اند، امکانات خود را در فضای ابری به اشتراک گذاشته و شما با تهیه یکی از این سرورها می‌توانید از طریق اینترنت به سخت‌افزار سرور دست پیدا کنید. مهم‌ترین مزیت این انتخاب این است که از هر کجای دنیا که باشید می‌توانید به سرور متصل شده و از طرفی با از کار افتادن هر کدام از سرورهای فیزیکی، بقیه سرورها به کار خود ادامه می‌دهند و برای شما مشکلی به وجود نمی‌آید.

سرور ابری (vps) چیست؟

چرا این سرورها را ابری خطاب می‌کنند؟

سرورهای ابری از این جهت به این نام معروف شده‌اند که شما با یک سرور واحد در ارتباط نبوده و مجموعه‌ای از سرورهای متصل به هم کار شما را انجام می‌دهند. توزیع شدن فشار عملیاتی پروژه شما بین سرورهای مختلف باعث می‌شود نتوانید به صورت مستقیم به یک سرور خاص دسترسی داشته باشید. از طرفی این خدمات به صورت اینترنتی و از راه دور امکان پذیر هستند و به مخاطب این احساس را می‌دهد که همانند ابرها غیر قابل دسترس و لمس هستند.

 

cloud server چه تفاوتی با سرورهای عادی دارد؟

سرور ابری با کمک گرفتن از چندین سرور متصل به هم قدرت پیدا کرده و می‌تواند تمام امکانات خود را به شکل دورادور در اختیار کاربران قرار دهند. شما تنها باید یک ارتباط اینترنتی پایدار و قوی داشته باشید و پس از آن یک مجموعه سرور قدرتمند را در اختیار خواهید داشت. تفاوت اصلی cloud server با سرورهای قدیمی این است که حضور فیزیکی سرور در مکان کار شما بی‌معنا بوده و بدون اشغال شدن محیط کاری و هزینه‌های نگهداری از سرور، می‌توانید از فضایی با سرعت عملکرد بسیار بالا بهره‌مند شوید.

سرورهای ابری با کمک تکنیک Virtualization یا همان مجازی‌سازی، بخش‌هایی از خود را تقسیم‌بندی کرده و در اختیار هر کاربر می‌گذارد. شما می‌توانید در سرور ابری به راحتی سهم خود را از امکانات افزایش داده و توان پردازشگر را تغییر دهید. همیشه یک تیم ماهر آی‌تی در مجموعه‌های ابری حضور دارند و در صورت بروز مشکل آن را برطرف می‌کنند. با اتصال چندین سرور به یکدیگر، قطع شدن کامل سرور غیرممکن شده و سایت شما برای همیشه فعال خواهد بود. برای آشنایی با مبحث مجازی سازی می‌توانید محتوای مجازی سازی چیست؟ آشنایی با انواع Virtualization را مطالعه کنید.

 

مزایای استفاده از سرور ابری

قطعا به دلیل وجود استقبال‌های فراوان از cloud server بوده که این سیستم پا به ایران نیز گذاشته است و چه افراد عادی و چه موسسات معتبر تصمیم گرفته‌اند از این خدمات استفاده کنند. شاید بتوان با بررسی مزایای سرور ابری و برتری‌هایی که در برابر دیگر سیستم‌ها دارند، این حجم از طرفداران را بهتر درک کرد.

هزینه پایین‌تر

زمانی که می‌خواهید برای پروژه خود یک سرور تهیه کنید، هزینه اولیه و هزینه دراز مدت، دو پارامتری هستند که در تصمیم‌گیری شما نقش اساسی بازی می‌کنند. سرور ابری در هر دو مورد به‌صرفه‌تر بوده و با خرید آن می‌توانید بودجه بیشتری را به قسمت‌های دیگر پروژه اختصاص دهید. هزینه اولیه راه اندازی سرورهای فیزیکی بسیار بالا است و باید مبلغی جهت خرید سرور و تجهیزات و فضای نگهداری بپردازید.

در سرورهای ابری تنها به اندازه بازه زمانی دلخواه خود و با توجه به سخت‌افزار مورد نیاز هزینه پرداخت می‌کنید و این موضوع می‌تواند تراز مالی شما را در ابتدای پروژه در جایگاه مناسب‌تری قرار دهد. در طولانی مدت نیز سرورهای فیزیکی نیاز به پرداخت هزینه‌های دوره‌ای برق، تعمیرات، دستمزد کارشناسان متخصص و اجاره جا دارند. در مقابل cloud serverها چنین فشاری به شما وارد نکرده و همانند روز اول تنها هزینه سخت‌افزار مورد نیاز را می‌پردازید و هر زمان که دیگر به خدمات این سرور نیاز نداشته باشید، اشتراک خود را لغو خواهید کرد.

قدرت پردازش بالاتر

در صورتی که یک سرور محلی داشته باشید، در صورت نیاز به پردازش یک پروژه بزرگ‌تر نیاز خواهید داشت تا برخی قطعات را ارتقا داده و چند قطعه جدید به سرور اضافه کنید تا توان آن افزایش پیدا کند. این عمل برای شما هزینه اولیه زیادی خواهد داشت. از طرفی ممکن است بعد از این پروژه دیگر نیازی به این سخت‌افزار قوی‌تر نداشته باشید و این مقدار هزینه تنها برای یک‌بار انجام شده باشد. در مقابل سرورهای ابری به دلیل اتصال به یکدیگر، می‌توانند در صورت نیاز توان بسیار بالایی را در یک برهه در اختیار شما قرار دهند و پس از اتمام کار به حالت قبل برگردند. هزینه این ارتقا موقت بسیار کمتر بوده و استفاده از cloud server به نفع شما است.

مزایای استفاده از سرور ابری

امنیت سرور

شاید فکر کنید با داشتن سرور فیزیکی در محل کار خود امنیت بیشتری را برای اطلاعات درون آن فراهم کرده‌اید، اما باید گفت که سرورهای ابری بسیار امن‌تر بوده و در برابر حملات هکرها بیشتر مقاومت می‌کند. از طرفی در صورت وجود هرگونه مشکلی، اطلاعات شما در سرور ابری همیشه وجود خواهد داشت و امنیت آن‌ها تضمین شده است. در مقابل سرورهای فیزیکی در برابر آتش‌سوزی، دزدی، ضربه و یا نوسانات برقی ضعیف عمل مي‌کند و ممکن است تمام دیتای خود را از دست بدهید.

ارتقای راحت

با ارسال یک تیکت به پشتیبانی سرور ابری می‌توانید از میزان منابع بیشتری در cloud server بهره‌مند شوید. در مقابل برای بهبود شرایط سرور فیزیکی باید در ابتدا قطعاتی خریداری کرده، یک مسئول آی‌تی آن را نصب و سپس به سیستم اضافه کند. این عملیات ممکن است چندین روز طول کشیده و هزینه بیشتری نیز برای شما خواهد داشت.

عدم وابستگی به مکان

از سراسر دنیا می‌توان به سرور ابری متصل شد. این قابلیت از این جهت بسیار اهمیت دارد که شما می‌توانید نیروهای کاری مختلفی را به صورت دورکار استخدام کرده و از طرفی با شرکت در انواع سمینارها، مسافرت‌های کاری و یا تعطیلات همچنان به اطلاعات سرور شرکت دسترسی خواهید داشت.

حق انتخاب وسیع‌تر

هنگام خرید یک cloud server می‌توانید تمام ویژگی‌های آن را تعیین کرده و خودتان مشخص کنید که می‌خواهید این اکانت از چه میزان سخت‌افزاری استفاده کرده، چه سیستم عاملی داشته باشد، و لیستی کامل از خصوصیات مورد نظر را برای سفارش مد نظر قرار می‌دهید.

راه‌اندازی سریع و راحت

برای دسترسی به یک سرور ابری کافی است هزینه اشتراک را پرداخت کرده و بعد از چند دقیقه این سرور در اختیار شما خواهد بود. در مقابل برای داشتن سرور فیزیکی باید ابتدا فضایی برای نصب در نظر گرفته، قطعات را خریداری کنید و افرادی را برای راه‌اندازی آن استخدام کنید. این مسیر بسیار طولانی‌تر بوده و برای نتیجه دادن زحمت زیادی را باید متحمل شوید.

 

معرفی انواع سرور ابری

همانند دیگر سرورهایی که هواداران مخصوص به خود را دارد، سرورهای ابری نیز دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به نیاز خود، هزینه خرید و دیگر پارامترهای اساسی می‌توانید تصمیم بگیرید خرید کدام مورد برای شما مناسب‌تر است.

·        سرور ابری عمومی – این سرورها به بخش‌های کوچکی تقسیم شده و در اختیار شرکت‌های مختلفی قرار می‌گیرند. در این حالت تمامی منابع بر اساس سهم اشتراک تقسیم شده و در اختیار هر اکانت قرار دارد.

·        سرور ابری اختصاصی – در صورتی که یک شرکت بزرگ برای برطرف کردن نیاز خود تصمیم به استفاده از cloud server می‌گیرد، تمامی منابع را خریداری کرده و به یک بخش بسیار بزرگ دسترسی خواهد داشت.

·        سرور ابری ترکیبی – در این شرایط محصول نهایی یک شرکت نیاز داشته تا تعامل بسیار زیادی با کاربران داشته باشد. از این رو یک کمپانی بزرگ هم یک سرور ابری اختصاصی تهیه کرده تا بار اصلی پروژه روی دوش آن بخش باشد و از طرفی با خرید یک سرور عمومی، بخشی از فشار کار ارتباط با مشتریان را به این سرور منتقل کرده تا از مصرف منابع سرور اصلی جلوگیری شود.

 

تفاوت سرور ابری و مجازی

در عمل ساختار اولیه سرور ابری و سرور مجازی کاملا مشابه یکدیگر هستند. سرورهایی فیزیکی تهیه شده و برای استفاده در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. با این حال در نحوه ارائه خدمات و مدیریت منابع تفاوت‌هایی اساسی میان cloud server و سرور مجازی مشاهده می‌کنیم. زمانی که فردی یک VPS خریداری می‌کند، تمامی منابع مورد نیاز این فرد در یک سرور فیزیکی قرار دارد. در مقابل با خرید سرور ابری منابع مورد نیاز شما در چندین سرور فیزیکی پخش شده و مجموعه این سرورها هستند که به شما خدمات ارائه می‌کنند.

 

کاربردهای مهم یک cloud server چیست؟

تعداد کاربردهایی که یک سرور ابری می‌تواند داشته باشد غیر قابل شمارش بوده و تنها می‌توان به برخی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها در این زمینه اشاره کنیم.

1. ساخت و اجرای اپلیکیشن‌های عمومی برای استفاده کاربران که به منابعی وسیع نیاز دارد.

2. ساخت وب‌سایت‌های پرطرفدار و پربازدیدی که نیاز به پشتیبانی قوی دارند.

3. ساخت و اجرای اپلیکیشن‌هایی که بر بستر وب اجرا می‌شوند.

4. پشتیبانی از بازی‌های ویدئویی بر بستر اینترنت.

5. محاسبه و پردازش محاسبات سنگین که به پردازشگر‌ها و موتورهای گرافیکی قدرتمند نیاز دارد.

6. نرم‌افزارهای سازمانی که به طور ویژه برای شما طراحی شده‌اند.

کاربردهای مهم یک cloud server چیست؟

هنگام خرید سرور ابری به چه نکاتی دقت کنیم؟

در کنار توجه به منابع سخت‌افزاری cloud server و این موضوع که چه توقعی از آن دارید، هنگام خرید و عقد قرارداد با یک شرکت هاستینگ،‌ باید به نکات جانبی دیگری نیز توجه کنید که می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این بین داشته باشد. به تضمین‌‌های امنیتی شرکت توجه کنید زیرا ممکن است در شرایطی که با مشکل روبرو می‌شوید، این مجموعه خدمات حفاظتی خوبی را ارائه ندهند.

از طرفی باید با انجام مقایسه ببینید که آیا تعرفه خدمات این شرکت هاستینگ نسبت به دیگر رقبا منطقی است و یا مبلغ بیشتری را از شما می‌گیرند. مطالعه متن قرارداد قبل از پرداخت نیز باعث می‌شود نسبت به تمامی جنبه‌های کار آگاهی پیدا کرده و مشکلی در دریافت مناسب خدمات ایجاد نشود.

انتخاب یک شرکت معتبر ارائه دهنده سرور ابری، مانند آذر آنلاین، باعث می‌شود تا در آینده با مشکلاتی از قبیل کلاهبرداری روبرو نشده و کیفیت سرورهای تا پایان مدت قرارداد ثابت باقی بماند. توجه به تیم پشتیبانی یک cloud server نیز باعث می‌شود در شرایط بحرانی احساس راحتی بیشتری داشته و بدانید با وجود تمامی مشکلات، کارشناسانی خبره در حال کار روی قطعی هستند و به زودی سرورها به حالت عادی باز خواهند گشت.

 

سرور ابری رایگان

به دلیل قابلیت‌های فراوانی که یک سرور ابری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد، افراد زیادی خواهان این هستند که حتی کارهای روزانه خود را نیز در این محیط انجام دهند. شرکت‌های بزرگی در دنیا وجود دارند که برای کاربران عادی اینترنت امکان استفاده از سرور ابری رایگان را با فضایی محدود ایجاد کرده‌اند و در یک بازه زمانی کوتاه می‌توانید از آن استفاده کنید.

 برخی از شرکت‌های ارائه دهنده هاستینگ اقدام به عرضه cloud server رایگان کرده‌اند تا بتوانید پس از استفاده، متوجه کیفیت کار بشوید و سپس خرید اصلی را انجام دهید. باید در نظر داشته باشید که سرور ابری رایگان نه ظرفیت بالایی داشته و نه منابع زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از این رو بهتر است پروژه‌های اصلی خود را روی یک سرور واقعی پیاده‌سازی کنید.

 

خرید سرور ابری

سرور رایگان می‌تواند برای شروع فعالیت مناسب باشد اما به هیچ عنوان در طولانی مدت و برای کسب‌وکارهایی که قصد توسعه دارند، مناسب نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید تا کسب وکار خود را در فضای وب گسترش داده و از مزایای آن بهره‌مند شوید، به سراغ خرید سرور بروید.

آذرآنلاین با توجه به هدف، بودجه و نیاز شما هاست‌ها و سرورهای مختلفی را ارائه می‌دهد. خرید سرور ابری می‌تواند این فرصت را فراهم کند تا از خدمات پشتیبانی 24 ساعته، امکان انتخاب از بین لوکیشن‌های متعدد، IP اختصاصی و امنیت بالا بهره‌مند شوید. همچنین بعد از خرید، به سرعت سرویس شما راه‌اندازی می‌شود.

 

نتیجه گیری

داشتن فضایی امن و قدرتمند برای شروع یک پروژه می‌تواند روی نتایج خروجی از آن نیز تاثیر بگذارد. اگر می‌خواهید برای پروژه خود از سرور ابری استفاده کنید، مطمئن باشید که این انتخاب از راه‌اندازی یک سرور فیزیکی بهتر بوده و هزینه کمتری نیز برای شما خواهد داشت. شرکت آذر آنلاین چندین سال است که در زمینه cloud server فعالیت داشته و می‌توانید برای انتخاب یک فضای متناسب با زمینه کاری خود، از کارشناسان این موسسه مشاوره بگیرید.

سوالات متداول

سرور ابری بهتر است یا سرور مجازی؟

شرایط سرور ابری بهتر بوده و برای پروژه‌های مهم‌تر شما گزینه مناسب‌تری است.

هزینه cloud server بیشتر است یا VPS؟

هزینه خرید و ارتقا سرورهای ابری کمی بیشتر از سرورهای مجازی است.

کدام نوع سرور ابری مناسب من است؟

اگر پروژه‌ای بسیار وسیع دارید، سرورهای اختصاصی گزینه بهتری هستند اما در باقی مواد خرید سرور عمومی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

آیا سرورهای ابری رایگان ارزش استفاده کردن دارند؟

با وجود اینکه cloud server رایگان هزینه‌ای برای شروع نخواهد داشت، اما متاسفانه در ادامه برای شما مشکل‌ساز بوده و مجبور هستید اکانت خود را ارتقا دهید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

2267
A
A