چگونه محتوای کپی را تشخیص دهیم؟معرفی ابزارهای کاربردی

چگونه محتوای کپی را تشخیص دهیم؟معرفی ابزارهای کاربردی
چگونه محتوای کپی را تشخیص دهیم؟معرفی ابزارهای کاربردی
2 هفته پیش

نوشتن محتوا یکی از مهم‌ترین ابزارهایی بوده که می‌تواند یک خدمات، محصول یا به طور کلی سایت را به دیگران معرفی کند. مقاله و محتوایی که نگارش می‌شود لازم است تا از یک کیفیت نسبی برخوردار باشد. تنها در این صورت بوده که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. کپی بودن محتوا به شکل‌های مختلف باعث ضربه و آسیب جدی به سایت می‌شود. محتوای کپی، مقاله‌ای است که چند نسخه و نمونه از آن در اینترنت وجود دارد. پس هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد و به نوعی سرقت ادبی از نویسنده اصلی محسوب می‌شود. گوگل و دیگر موتورهای جستجو با این محتواها مشکل دارند و در صورتی که متوجه آن شوند؛ سایت را پنالتی می‌کنند. البته استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا نیز می‌تواند از نظر گوگل مشکلاتی برای سایت ما ایجاد کند که بهتر است محتوای ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوای متنی را حتما مطالعه کنید.

 

محتوای کپی چیست؟

تعریف محتوای کپی (duplicate content) شاید ساده به نظر برسد اما در واقعیت یکی از مهم‌ترین اصول فعالیت در دنیای وب است. تکرار محتوا (content that appears on more than one web page) به معنای این است که بیش از یک نسخه از آن در اینترنت وجود داشته باشد. شاید اغلب ما به دلیل سیستم آموزشی، چندان حساسیتی به محتواهای کپی نداشته باشیم. در زمان مدرسه، با کپی کردن مطالبی که در اینترنت و کتاب‌ها وجود داشت، تحقیق‌های درسی را انجام می‌دادیم. با این حال چنین چیزی در دنیای آزاد کاملا اشتباه است.

از آن‌جایی که اینترنت و فضای وب یک دنیای آزاد محسوب می‌شود، بنابراین کپی کردن محتوا اشتباه است. duplicate content به محتوایی گفته می‌شود که عینا یا کاملا شبیه به نسخه اولیه مقاله دیگری نوشته شده باشد. سیاست پشت این قانون تشویق افراد به ارائه نظرات و محتوای اختصاصی خودشان است. هر فردی با هر دانش و مهارتی می‌تواند درباره آن به صورت یونیک صحبت کند.

از طرفی هیچ مخاطبی به دنبال محتوای تکراری نیست. تصور کنید در مرورگر خود نحوه پرورش یک گیاه خاص را جستجو می‌کنید؛ اما تمام سایت‌های صفحه اول گوگل یک موضوع تکراری را با زبان و قلمی تکراری به نگارش درآورده‌اند. در این صورت بعد از چند ثانیه آن صفحه سایت را ترک می‌کنید. نوشتن محتوای تکراری علاوه بر پنالتی گوگل، چنین تاثیری هم روی سایت دارد؛ یعنی نرخ پرش را افزایش می‌دهد.

 

چرا برخی به محتوای کپی روی می‌آورند؟

شاید بپرسید که چرا با وجود اشتباه بودن محتوای کپی،‌ باز هم برخی به سراغ آن می‌روند. در پاسخ باید گفت که اولا افراد مبتدی به درستی نمی‌دانند که نباید از محتوای تکراری افراد دیگر استفاده کنند. بنابراین ممکن است در شروع فعالیت خود، چنین اشتباهی را مرتکب شوند. همچنین نوشتن محتوای کپی بسیار ساده و سریع است. به عبارتی می‌توان گفت هیچ زحمتی برای نویسنده آن نخواهد داشت. پس به همین دلیل بعضی از افراد که علاقه‌ای به کار خود ندارند و همچنین مسئولیت پذیر هم نیستند دست به نگارش duplicate content می‌زنند.

علاوه بر دو مورد دیگر، هزینه‌های کمتر باعث می‌شود تا برخی از کسب و کارها به دنبال کپی بودن محتوا بروند. در این صورت با پرداخت دستمزدی بسیار کم، می‌توانند یک محتوای جدید برای وبسایت خود داشته باشند. البته این افراد نمی‌دانند که چنین کاری می‌تواند چه آسیب مهم و جدی به بیزینس آن‌ها وارد کند.

محتوای کپی چیست؟

محتوای کپی چه تاثیری روی سئو دارد؟

یکی از بازوهای اصلی پیشرفت وب‌سایت شما سئو است. سئوی محتوا به صورت تخصصی روی اختصاصی و یکتا بودن محتوا تمرکز دارد. برای مثال محتوای همیشه سبز می تواند روی سئو سایت ما تاثیر بسیار خوبی بگذارد که در محتوای محتوای همیشه‌ سبز چیست؟ در این مورد کامل صحبت کرده‌ایم. حالا تصور کنید یک مقاله کپی با کیفیت پایین را در سایت خود بارگذاری می‌کنید؛ این موضوع آسیب بسیار جدی به سئوی سایت شما وارد می‌کند. برای درک بهتر موضوع اجازه دهید کمی درباره گوگل و نحوه رتبه بندی مقالات در نتایج جستجو صحبت کنیم.

هنگامی که محتوایی نگارش شده و روی سایت بارگذاری می‌شود، پس از مدتی به رویت گوگل می‌رسد. خزنده‌های گوگل وارد سایت می‌شوند و محتوای مورد نظر را بررسی می‌کنند. در صورتی که متوجه کپی بودن محتوا شوند، اخطاری برای سایت شما ثبت می‌کنند. حالا ممکن است یک بار به اشتباه چنین اتفاقی رخ داده باشد. با این حال معمولا یک روند تکراری در حال انجام است.

اگر خزنده‌ها در بازدیدهای بعدی از سایت باز هم کپی بودن محتواهای بارگذاری شده را مشاهده کنند، وبسایت شما پنالتی می‌شود. پنالتی شدن سایت ضربه بسیار بدی به سئوی سایت شما وارد می‌کند. همچنین اگر نویسنده اصلی محتوا، آدرس شما را به گوگل به عنوان کپی کننده بدهد؛ نه تنها محتوا از روی وب برداشته می‌شود که ممکن است آدرس دامنه شما به طور کامل مسدود شود. برای درک بهتر موضوع محتوا و تاثیر آن روی سئو مقاله سئو محتوا و نکات مهم آن را بخوانید.

 

محتوای کپی چه ویژگی‌هایی دارد؟

Duplicate content از آن دست کارهایی بوده که باید همیشه از آن اجتناب کنید. محتوای کپی را شاید نتوانید به راحتی تشخیص دهید، به همین دلیل لازم است تا با ویژگی‌های آن آشنا باشید.

 

ارزش افزوده ندارد

محتوای کپی هیچ ارزش افزوده‌ای برای مخاطب خود ندارد؛ زیرا قرار نیست هیچ موضوع جدیدی را از یک منظر متفاوت روایت کند. پس مخاطب با مطالعه آن، مطلب جدیدی را یاد نمی‌گیرد. این مساله باعث می‌شود تا مخاطب بعد از چند ثانیه مطالعه آن، صفحه را ترک کند.

 

باعث تخریب سئو می‌شود

همان‌طور که گفتیم هیچ مخاطبی زمان کافی برای مطالعه یک محتوای کپی صرف نمی‌کند. از لحظه‌ای که مخاطب وارد سایت می‌شود یک زمان مشخصی را باید در همان صفحه بماند. تنها در این صورت بوده که به گوگل ثابت می‌شود محتوا ارزش مطالعه دارد. همچنین لازم است تا خزنده‌های گوگل یونیک بودن مقاله را تشخیص دهند وگرنه امتیاز منفی برای سایت خواهد داشت. محتوای سئو چیست؟ را حتما بخوانید.

محتوای کپی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ابزارهای تشخیص کپی بودن محتوا

اگر در تیم محتوای خود یک مدیر محتوای حرفه‌ای و متخصص داشته باشید، می‌تواند به سرعت با مطالعه چند خط ابتدایی یک مقاله متوجه کپی بودن آن شود. البته همه بیزینس‌ها چنین نیروهای انسانی را ندارند، در نتیجه باید از ابزارهای تشخیص کپی بودن محتوا استفاده کنند.

 

ابزار Plagscan

ابزار plagscan که مخفف Plagiarism به معنای سرقت ادبی بوده، به منظور تشخیص محتوای یونیک از کپی طراحی شده است. این سایت جامعه آماری بسیار زیادی دارد، به طوری که بیش از یک میلیون کاربر در آن فعالیت می‌کنند. بنابراین به خوبی می‌تواند محتوای اختصاصی را از کپی تشخیص دهد.

 

ابزار Duplichecker

داپلی چکر Duplichecker یکی از بهترین ابزارها و سایت‌ها برای بررسی duplicate content است. در این سایت علاوه بر اینکه می‌توانید محتوا را با فرمت text داخل آن وارد کنید؛ امکان آپلود داکیومنت یا ارسال یک آدرس دامنه هم وجود دارد. در این سایت بدون نیاز به ثبت نام و ساخت حساب کاربری می‌توانید محتوای کپی را از یونیک تشخیص دهید.

 

ابزار Articlechecker

مشکلی که زبان فارسی در فضای بین المللی وب دارد این است که ابزارهای زیادی برای آن وجود ندارد. به عنوان مثال همین ابزار Articlechecker امکان بررسی مقالات به فارسی را ندارد اما به خوبی در زبان انگلیسی و زبان‌های دیگر فعالیت می‌کند. بنابراین اگر محتوایی به زبان غیرفارسی داشتید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

ابزار Search Engine Reports

سایت Search Engine Reports ابزاری کاربردی برای بررسی کپی بودن محتوا و همچنین رتبه آن در گوگل است. بنابراین لازم است تا ابتدا یک حساب کاربری برای خود فراهم کنید. سپس با وارد کردن کلمه کلیدی و آدرس سایت می‌تواند کپی یا یونیک بودن محتوا را مشخص کند.

 

ابزار Plagspotter

اگر به دنبال ابزاری با سرعت بالا برای بررسی کپی بودن محتوا هستید Plagspotter گزینه مناسبی است. مدت زمان بررسی یک محتوا در این سایت، در حدود یک دقیقه است. بنابراین می‌توان مقاله‌های زیادی را با صرف کمترین زمان به طور کامل بررسی کرد.

 

آیا محتوای ترجمه شده کپی به حساب می‌آید؟

موتور جستجوی گوگل یک برنامه چند زبانه است و حتی با ترجمه یک مطب، متوجه کپی بودن آن خواهد شد. از این رو در صورتی که یک مقاله زبان اصلی را دقیقا به همان شکل ترجمه کنید، از نظر سئو با مشکل روبرو خواهید شد. در عمل نیز این مطلب یک محتوای کپی به حساب می‌آید اما یک مورد است که ممکن است شرایط را تا حدی تغییر دهد. معمولا به دلیل ناقص بودن محتوا در وب فارسی، حتی گاهی کپی بودن محتوا نیز مانع از نمایش یک سایت در نتایج جستجو نخواهد شد.

از این رو برخی مجموعه‌ها صرفا با ترجمه یک مقاله خارجی، مقاله‌ای جدید به نتایج جستجوی فارسی اضافه می‌کنند و گوگل به دلیل عدم وجود محتوای بهتر، این مقالات ترجمه را در صدر نتایج نمایش می‌دهد. پس با وجود duplicate content بودن مطالب ترجمه، این عمل بسیار مرسوم است و سایت‌های مختلف برای کاهش هزینه‌های تولید محتوای خود به این روش رو می‌آورند.

 

اگر از ما کپی کردند باید چه کاری کنیم؟

موضوع duplicate content از آن دست اتفاقاتی است که ممکن است برای خود شما نیز پیش بیاید. در این حالت شما پس از زحمات بسیار و نگارش یک مقاله باکیفیت، متوجه می‌شوید یکی از سایت‌های رقیب کل با بخش قابل توجهی از مقاله را از روی شما کپی کرده است. اولین اقدام این است که با مدیر سایت در تماس بوده و از آن‌ها درخواست کنید تا محتوای کپی را حذف کنند. گاهی اضافه کردن آدرس منبع در انتهای مقاله می‌تواند مفید‌تر از پاک کردن آن باشد.

در صورت عدم همکاری، می‌توانید مستقیما با گوگل مکاتبه کرده و آن سازمان را از کپی بودن محتوا مورد نظر آگاه سازید. معمولا پس از یک بررسی کوتاه، نتیجه مشخص شده و در صورت صحت اتفاق، گوگل آن مطلب را از ایندکس خود خارج می‌کند. کپی کردن بدون اجازه یک محتوا در دیگر کشورها جرم محسوب شده اما متاسفانه به دلیل عدم وجود حق کپی‌ رایت در ایران، معمولا ‌شاهد وقوع این اتفاقات هستیم.

اگر از ما کپی کردند باید چه کاری کنیم؟

محتوای کپی یا خرید محتوای اختصاصی؛ کدام مقرون به صرفه است؟

اگر تنها مسئله مالی و پولی که از حساب شما کسر شده است را در نظر بگیریم، محتوای کپی بسیار ارزان‌تر بوده و حجم بیشتری محتوا در برابر پول پرداخت شده دریافت می‌کنید. اما اگر این مطالب هیچ آورده مالی برای شما نداشته باشند،‌ عملا تمام هزینه پرداخت شده باطل بوده و ضرر کامل است. هنگام خرید محتوای یونیک مجبور خواهید بود که دستمزد بیشتری پرداخت کنید و در لحظه فشار مالی بیشتری را احساس می‌کنید.

اما این مسئله در گذر زمان جبران شده و با بهبود جایگاه سایت، دریافت ترافیک بیشتر و در نهایت کسب سود مناسب متوجه می‌شوید که آن هزینه کاملا به‌صرفه بوده و حتی گاهی نیاز است که بیشتر از اندازه مرسوم روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنید تا در عوض نتیجه بهتری را در مدت زمان کوتاه‌تری دریافت کنید. با مقایسه محتوای کپی در یک طرف و محتوای اختصاصی در طرف دیگر، کاملا مشخص است که کدام یک از نظر مالی انتخاب صحیح‌تری است.

 

در نهایت؛ محتوای کپی آری یا خیر؟

در مورد ابعاد مختلف محتوای کپی صحبت کردیم و حال در نهایت یک موضوع اهمیت دارد و آن هم اینکه کپی بودن محتوا برای استفاده در سایت خوب است یا خیر. واضح‌ترین جوابی که می‌توان به این سوال داد این است که باید به هدف اصلی خود نگاه کنید. اگر دوست دارید یک سایت پر از مقالات متنوع داشته باشید، محتوای کپی ارزان‌ترین و سریع‌ترین راهی است که شما را به این مقصود می‌رساند. اما آیا از این سایت منفعتی نیز شامل حال شما خواهد شد؟

در مقابل اگر به فکر جذب مخاطب،‌ کسب سود و داشتن بیزینسی درآمدزا هستید، duplicate content رویای شما را خواهد کشت. مخاطب سفارش خود را به جایی می‌دهد که برای او ارزش قائل شوند. تهیه مطالب خاص، یونیک و هیجان انگیز تنها راهی است که می‌توانید افراد بیشتری را به سمت خود جذب کنید و در این بین به سودآوری مورد نظر نیز دست پیدا کنید.

سوالات متداول

به چه مطلبی محتوای کپی می‌گویند؟

در صورتی که برای تهیه یک مطلب دقیقا از محتوای یک منبع دیگر بدون ذکر آدرس استفاده کنید، سرقت ادبی انجام شده و به آن محتوای کپی می‌گویند.

آیا کپی بودن محتوا روی سئو تاثیر دارد؟

بله، گوگل سریعا متوجه محتوای کپی شده و آن را از لیست نتایج خود حذف می‌کند.

duplicate content ارزش استفاده کردن را دارد؟

از آنجا که محتوای اصلی به احتمال زیاد بالاتر از شما نمایش داده می‌شود،‌ کاربران دیگر به محتوای کپی شما توجه نکرده و تنها یک هزینه اضافه برای شما خواهد داشت.

آیا محتوای ترجمه شده نیز کپی به حساب می‌آید؟

در صورتی که عینا تمام متن اصلی را ترجمه کنید آن مطلب کپی بوده و ارزش یک مقاله یونیک را نخواهد داشت.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

59
A
A