مزایا و معایب سرور مجازی VPS

مزایا و معایب سرور مجازی VPS
مزایا و معایب سرور مجازی VPS
2 ماه پیش

سرورهای مجازی یا همان VPS گزینه بسیار عالی برای افرادی است که به سرور اختصاصی نیاز دارند. این سرورها به افراد کمک می‌کنند که با قیمتی ارزان‌تر از سرورهای اختصاصی فیزیکی نیازهای خود را بر طرف نمایند. از طرفی لازم به ذکر است که قیمت سرور مجازی برای سایت‌های که بازدید زیادی ندارند هزینه اضافی محسوب می‌شود. یکی از معایب اصلی این سرورها در واقع همان مسائل مالی آنها است. 

راه اندازی سایت‌های که نیاز به سرور اختصاصی ندارند به کمک سرویس‌های اشتراکی به‌صرفه‌تر خواهد بود. از طرفی سرور مجازی  مشکلاتی که در سرویس‌های اشتراکی مانند سرعت پایین اینترنت، امنیت پایین‌تر و... را ندارد. به همین دلیل با وجود گران‌قیمت‌تر بودن برای برخی از سایت‌ها و کسب و کارهای آنلاین سرورهای مجازی گزینه عالی‌تری محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بهتر و بیشتر با مزایا و معایب این سرور آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

سرور مجازی VPS چیست؟

سرورها یک کامپیوتر بسیار قدرتمند هستند که اطلاعات مربوط به یک وب‌سایت یا نرم افزار روی آن ذخیره می‌شود. این کامپیوتر به صورت شبانه‌روزی روشن بوده و به اینترنت پر سرعت متصل است. در صورتی که کاربران آدرس آن سرور را در مرورگر خود جستجو کنند مرورگر کاربران را به سرور مربوطه متصل می‌کنند. سپس سرورها درخواست کاربران را بررسی و به آنها پاسخ می‌دهند. امروزه استفاده از تکنولوژی مجازی سازی بهترین تکنیک استفاده از منابع سرورهای فیزیکی است. یکی از روش‌های مجازی سازی استفاده از هایپروایزر می‌باشد. برای درک بهتر موضوع سرور مجازی مطالعه محتوای سرور مجازی چیست؟ توصیه می‌شود.

به کمک این روش می‌توان منابع موجود مانند پردازنده، هارد دیسک، ram و ... در یک سرور فیزیکی را بین چندین سرور مجازی به اشتراک گذاشت. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم سرورهای فیزیکی به کمک نرم افزارهای مجازی سازی به چندین سرور مجازی تفکیک می‌شوند. هر کدام از VPSها دارای سیستم عامل، CPU، RAM، هارد دیسک و سایر منابع مستقل هستند. به همین دلیل این نوع سرورها از سرعت پردازش و فضای ذخیره سازی بیشتر نسبت به سرویس‌های اشتراکی برخوردار هستند.

سرور مجازی VPS چیست؟

  سرور مجازی اختصاصی چیست؟

virtual private server یا همان سرورهای خصوصی مجازی مانند یک ویلا دربست هستند. زمانی که شما یک ویلا دربست را اجاره می‌کنید آن را با سایر افراد به اشتراک نمی‌گذارید. در این ویلا تمامی امکانات به صورت انحصاری در اختیار شما قرار دارد و شما کنترل کامل آن را در دست دارید. همچنین امنیت این ویلا بسیار بالا است و افراد دیگر نمی‌توانند وارد حریم خصوصی شما شوند. 

در واقع سرور مجازی اختصاصی نیز دقیق مانند یک ویلای دربستی عمل می‌کند. به‌طوری‌که منابع یک سرور فیزیکی به طور کامل در اختیار شما است. باید توجه داشته باشید که سرورهای مجازی اختصاصی هزینه بالاتری نسبت به سایر سرورهای مجازی دارند. با این وجود از لحاظ سرعت و امنیت بسیار بالا هستند و برای سایت‌های که بازید بسیار بالایی دارند گزینه عالی به شمار می‌روند. البته برای درک بهتر این موضع پیشنهاد می‌کنم محتوای  سرور اختصاصی چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

 

سرور مجازی یا VPS چگونه کار می‌کند و چه تفاوتی با سرویس‌های اشتراکی دارد؟

یکی از سؤالات متداولی که در خصوص VPSها پرسیده می‌شود این است که بین سرور مجازی و سرویس‌های اشتراکی چه تفاوتی وجود دارد؟ برای درک راحت‌تر تفاوت بین این دو سرویس به این مثال خوب توجه کنید. سرورهای مجازی حکم یک آپارتمان را دارند. همان‌طور که می‌دانید در یک آپارتمان سرویس‌های مستقل از هم وجود که هر کدام از آنها دارای آشپزخانه، حال، اتاق‌خواب و سرویس بهداشتی جداگانه هستند.

در یک آپارتمان ساختمان به بخش‌های مستقل از هم تفکیک شده است. در صورتی که سرویس های اشتراکی مانند یک خانه هستند که دارای چندین اتاق‌خواب است. ساکنین این خانه مجبور هستند که از حال، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سایر قسمت‌های خانه به صورت اشتراکی استفاده کنند. به همین دلیل زمانی که یکی از افراد از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند سایر افراد برای استفاده از سرویس بهداشتی باید منتظر بمانند. اگر میخواهیدتفاوت بین سرور مجازی و اختصاصی را بهتر درک کنید محتوای کامل تفاوت سرور مجازی و اختصاصی چیست؟ را بخوانید.

به کمک فناوری مجازی‌سازی سرورهای فیزیکی نیز درست مانند یک آپارتمان به چندین بخش مستقل از هم تفکیک می‌شوند. به‌طوری‌که هر سرور مجازی اختصاصی دارای سیستم عامل، CPU، RAM و سایر منابع سخت افزای مجزا است. به همین دلیل امنیت و سرعت این سرورها به مراتب بیشتر از سرویس‌های اشتراک است. از این رو سایت‌های که بازید بالایی دارند و نیاز به سرور اختصاصی دارند می‌توانند برای صرفه جویی در هزینه‌ها از سرورهای مجازی استفاده نمایند.

 VPS  

مزایا و معایب سرور مجازی VPS چیست؟

VPSها هم می‌توانند یک انتخاب عالی برای کسب و کار شما باشند و هم می‌توانند هزینه‌های اضافی به همراه داشته باشند. برای اینکه بتوانید از این سرور به بهترین شکل ممکن استفاده کنید باید قبل از خرید آن به مزایا و معایبی که دارد توجه کنید. لازم به ذکر است که این سرور به درد هر کسب و کار آنلاینی نمی‌خورد به همین دلیل افراد باید در انتخاب آن دقت زیادی داشته باشند.

 از جمله مزایای خوب سرورهای مجازی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سرعت سرورهای مجازی نسبت به هاست‌های اشتراکی به مراتب بیشتر است.

  • امنیت VPSها بیشتر است به همین دلیل قابل اعتماد تر هستند.

  • ترافیک بالای همسایه‌های (منظور از همسایه سایر سرورهای مجازی است که به صورت مشترک روی سرور فیزیکی شما نصب شده‌اند) روی سرعت سایت شما هیچ تاثیری ندارد؛ زیرا منابع سخت افزای هر سرور مجازی به صورت مجزا است.

  • به راحتی می‌توانید سرورهای مجازی را پیکربندی کنید؛ زیرا شما دسترسی root به سرور دارید.

  • دیتابیس شما کاملاً در امان است و سرورهای همسایه هیچ گونه دسترسی به آنها ندارند.

  • در صورت نیاز می‌توانید به راحتی منابع سخت افزاری ان را ارتقا دهید. یعنی زمانی که سایت شما پیشرفت کرد و نیاز به یک سرور قوی‌تر داشت به راحتی می‌توانید منابع آن را مانند RAM، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی تا جای که نیاز دارید بالاتر ببرید.

  • امکان نصب نرم افزارهای مختلف روی سرورهای مجازی امکان پذیر است.

  • به کمک سرورهای مجازی می‌توانید از امکانات یک سرور اختصاصی با هزینه کمتری استفاده نمایید



  مشکلات vps عبارت‌اند از:

  • قیمت خرید سرورهای مجازی بیشتر از هاست‌های اشتراکی است. به همین دلیل این نوع سرورها برای سایت‌های که بازدید زیادی ندارند گزینه خوبی نیستند.

  • برای مدیریت آنها نیاز به دانش فنی بیشتر است به همین دلیل استفاده از آنها برای همه افراد راحت نیست.

  •   یکی از خطرات استفاده از vps این است که اگر تنظیمات سرور به خوبی اعمال نشود امکان به خطر افتادن امینت بسیار زیاد است.

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگویم سرور مجازی یکی از انواع ماشین‌های مجازی است که روی یک کامپیوتر کار می‌کند (one of many virtual machines running on a single computer). سرورهای مجازی کارایی بسیار عالی دارند به همین دلیل نیز امروزه از آنها برای بسیار از کاربردها استفاده می‌شود. از لحاظ سرعت، امنیت، فضای ذخیره سازی و مدیریت سرورهای مجازی بهتر از سرویس‌های اشتراک‌هاست عمل می‌کنند.

 با این وجود این سرورها نیز معایب و مزایا خاص خود را دارند که توجه به آنها قبل از خرید مهم است. لازم به ذکر است که امکان خرید سرور مجازی با ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین، تتر، ترون و.. امکان پذیر است. یکی از مزایای خوب vpsها قابلیت ارتقا آن‌ها است. به‌طوری‌که کاربران در صورت نیاز می‌توانند منابع آن را تا حد مور نیاز بالا ببرند.

سوالات متداول

آیا خرید سرور مجازی با ارز دیجیتال امکان پذیر است؟

بله خرید سرور مجازی با ارزهای دیجیتال امکان پذیر است و افراد می‌توانند در صورت نیاز با ارزهای مانند بیت‌کوین، تتر، ترون و سایر ارزها اقدام به خرید VPS کنند.

خرید آی پی ثابت برای بایننس چه مزایای دارد؟

با توجه به اینکه آی‌پی‌های ایران مجاز به فعالیت در صرافی‌ها و خرید و فروش ارز دیجیتال نیستند علاقه‌مندان به بازار ارز دیجیتال می‌توانند به کمک خرید   Vps برای بایننس در صرافی‌ها آنلاین فعالیت کنند.

آیا استفاده از vps برای همه سایت‌ها مناسب است؟

خیر؛ استفاده از سرورهای مجازی تنها برای سایت‌های مناسب است که نیاز آنها با سرویس‌های هاست اشتراکی برطرف نمی‌شود. به عبارتی سرور مجازی تنها برای سایت‌های که بازدید بسیار بالایی دارند مناسب است.

تفاوت بین virtual private server و سرور مجازی VPS در چیست؟

در واقع سرورهای اختصاصی به سرورهای گفته می‌شوند که سرور فیزیکی به صورت مجازی تنها در اختیار یک کاربر قرار دارد. در حالی که کاربران سایر سرورهای مجازی به صورت اشتراکی از منابع یک سرور فیزیکی استفاده می‌کنند.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

515
A
A